Nettiajanvaraus mahdollistaa uudelleenmarkkinoinnin Google AdWords -verkostossa sekä Facebookissa. Tässä ohjeessa käymme läpi, miten luot uudelleenmarkkinointiyleisöitä Google AdWordsiin sekä annamme muutaman vinkin.

Mitä on uudelleenmarkkinointi Google AdWordsissa?

Uudelleenmarkkinoinnilla tarkoitetaan sitä, että voit näyttää mainoksia Googlen hakukoneessa sekä Display -verkostossa (bannerit), niille ihmisille ketkä ovat käyneet sivustossasi. Voit siis näyttää eri mainoksia niille, jotka ovat esimerkiksi käyneet ajanvarauksessa, mutta eivät ole vielä tehneet varauksia kuin niille, jotka eivät ole käyneet sivuillasi vielä kertaakaan. Lisäksi voit näyttää mainoksiasi samankaltaisille (Googlen algoritmit päättää samankaltaisuuden) ihmisille kuin sinulta ajan varanneet.

Lue täältä Googlen omia ohjeita ja lisätietoa uudelleenmarkkinoinnista.

Ohjeet uudelleenmarkkinointi yleisöiden luomiseen Google AdWordsissa

Sinulla tulee olla AdWordsin konversioseuranta käytössä ennen kuin voit ottaa tämän ominaisuuden käyttöön. Voit tehdä sen Analyticsin avulla tai suoraan AdWordsiin.

1. Luo uusi uudelleenmarkkinointiluettelo AdWordsissa

AdWordsin näkymästä valitaan oikeasta yläkulmasta löytyvä Jakoavain-ikoni ja avautuvasta pudotusvalikosta klikataan Jaettu kirjasto -otsikon alla olevaa kohtaa Yleisön hallinnointi. Avautuvasta näkymästä klikataan sinistä (+)-ikonia ja valitaan kohta Sivustolla käyneet.

Hyvä tapa on luoda yleisölle selkeä nimi. Se kannattaa tehdä vasta kun olet määrittänyt yleisön muut asetukset (esim. 90vrk aikana ajanvaranneet)

Kohdista Luettelon jäsenet ja Sivu määrität millä perusteella ihmisiä valitaan tähän uudelleenmarkkinointiluetteloon. Vaihtoehtoja on monia, mutta tässä kaksi esimerkkiä, miten voit tehdä erilaisen uudelleenmarkkinointiluettelon:

  • Valitse pudotusvalikosta Sivuilla käyneet javalitse Sivu kohdasta Ainakin yhtä sääntöryhmää vastaavat ihmiset. Anna säännöksi URL-osoite | sisältää | [asiakasnäkymäsi osoite]/client/edit_event.php . Nyt uudelleenmarkkinointiluetteloon kuuluvat ainoastaan ne, jotka ovat tehneet sinulle ajanvarauksen.
  • Valitse pudotusvalikosta Sivuilla käyneet ja valitse Sivu kohdasta Ainakin yhtä sääntöryhmää vastaavat ihmiset. Anna kaksi sääntöä:  URL-osoite | sisältää | [asiakasnäkymäsi osoite] JA URL-osoite | ei sisällä | /edit_event.php . Nyt uudelleenmarkkinointiluetteloon kuuluu kaikki, jotka ovat käyneet ajanvarauksessasi, mutta eivät ole tehneet ajanvarausta.

Muut kohdat ovat jälleen sinun päätettävissäsi, mutta suosittelemme valitsemaan kohtaan Jäsenyyden kesto sellaisen ajan, joka on hieman enemmän kuin keskimääräinen palveluidesi käyttöväli (ei sinun näkemyksesi mukaan vaan asiakkaidesi käyttäytymiseen perustuva aika).

Paina lopuksi nappia Luo Yleisö.

2. Kopioi Google AdWords Konversiotunnus Nettiajanvarauksen asetuksissa kohtaan Google AdWords Yleinen sivustotagi.

Google AdWords Yleinen sivustotagi on sama kuin Konversiotunnus.

Nyt olet luonut AdWordsin uudelleenmarkkinointiluettelon ja voit aloittaa markkinoinnin heille. Uudelleenmarkkinointia tehdessä on hyvä tietää mitä tekee, jotta ei tuhlaa rahojaan turhaan heille, jotka käyvät sinulla säännöllisesti. Suosittelemmekin konsultoimaan mainonnan kumppania parhaasta tavasta käyttää uudelleenmarkkinointia.

Huom! Vaikka et käyttäisikään uudelleenmarkkinointia niin suosittelemme silti keräämään dataa luetteloihin ajan varanneista ja niistä, jotka eivät ole varanneet aikaa.