Nettiajanvaraus mahdollistaa uudelleenmarkkinoinnin Google Ads (ent. AdWords) -verkostossa sekä Facebookissa. Tässä ohjeessa käymme läpi, miten luot uudelleenmarkkinointiyleisöitä Google Adsiin sekä annamme muutaman vinkin.

Mitä on uudelleenmarkkinointi Google Adsissa?

Uudelleenmarkkinoinnilla tarkoitetaan sitä, että voit näyttää mainoksia Googlen hakukoneessa sekä Display -verkostossa (bannerit), niille ihmisille ketkä ovat käyneet sivustossasi. Voit siis näyttää eri mainoksia niille, jotka ovat esimerkiksi käyneet ajanvarauksessa, mutta eivät ole vielä tehneet varauksia kuin niille, jotka eivät ole käyneet sivuillasi vielä kertaakaan. Lisäksi voit näyttää mainoksiasi samankaltaisille (Googlen algoritmit päättää samankaltaisuuden) ihmisille kuin sinulta ajan varanneet.

Lue täältä Googlen omia ohjeita ja lisätietoa uudelleenmarkkinoinnista.

Ohjeet uudelleenmarkkinointi yleisöiden luomiseen Google Adsissa

Sinulla tulee olla Adsin konversioseuranta käytössä ennen kuin voit ottaa tämän ominaisuuden käyttöön. Voit tehdä sen Analyticsin avulla tai suoraan Adsiin.

1. Luo uusi uudelleenmarkkinointiluettelo Adsissa

Google Adsin näkymästä valitaan oikeasta yläkulmasta löytyvä Jakoavain-ikoni ja avautuvasta pudotusvalikosta klikataan Jaettu kirjasto -otsikon alla olevaa kohtaa Yleisön hallinnointi. Avautuvasta näkymästä klikataan sinistä (+)-ikonia ja valitaan kohta Sivustolla käyneet.

Hyvä tapa on luoda yleisölle selkeä nimi. Se kannattaa tehdä vasta kun olet määrittänyt yleisön muut asetukset (esim. 90vrk aikana ajanvaranneet)

Kohdista Luettelon jäsenet ja Sivu määrität millä perusteella ihmisiä valitaan tähän uudelleenmarkkinointiluetteloon. Vaihtoehtoja on monia, mutta tässä kaksi esimerkkiä, miten voit tehdä erilaisen uudelleenmarkkinointiluettelon:

  • Valitse pudotusvalikosta Sivuilla käyneet javalitse Sivu kohdasta Ainakin yhtä sääntöryhmää vastaavat ihmiset. Anna säännöksi URL-osoite | sisältää | [asiakasnäkymäsi osoite]/client/edit_event.php . Nyt uudelleenmarkkinointiluetteloon kuuluvat ainoastaan ne, jotka ovat tehneet sinulle ajanvarauksen.
  • Valitse pudotusvalikosta Sivuilla käyneet ja valitse Sivu kohdasta Ainakin yhtä sääntöryhmää vastaavat ihmiset. Anna kaksi sääntöä:  URL-osoite | sisältää | [asiakasnäkymäsi osoite] JA URL-osoite | ei sisällä | /edit_event.php . Nyt uudelleenmarkkinointiluetteloon kuuluu kaikki, jotka ovat käyneet ajanvarauksessasi, mutta eivät ole tehneet ajanvarausta.

Muut kohdat ovat jälleen sinun päätettävissäsi, mutta suosittelemme valitsemaan kohtaan Jäsenyyden kesto sellaisen ajan, joka on hieman enemmän kuin keskimääräinen palveluidesi käyttöväli (ei sinun näkemyksesi mukaan vaan asiakkaidesi käyttäytymiseen perustuva aika).

Paina lopuksi nappia Luo Yleisö.

2. Kopioi Google Ads Konversiotunnus Nettiajanvarauksen asetuksissa kohtaan Google Ads Yleinen sivustotagi.

Google Ads Yleinen sivustotagi on sama kuin Konversiotunnus.

Nyt olet luonut Adsin uudelleenmarkkinointiluettelon ja voit aloittaa markkinoinnin heille. Uudelleenmarkkinointia tehdessä on hyvä tietää mitä tekee, jotta ei tuhlaa rahojaan turhaan niille ihmisille mainostamiseen, jotka käyvät jo asiakkanasi säännöllisesti. Suosittelemmekin konsultoimaan mainonnan kumppania parhaasta tavasta käyttää uudelleenmarkkinointia.

Huom! Vaikka et käyttäisikään uudelleenmarkkinointia niin suosittelemme silti keräämään dataa luetteloihin ajan varanneista ja niistä, jotka eivät ole varanneet aikaa.