Kun olet asettanut Nettiajanvarauksen asetuksiin luomasi uuden Verkko-omaisuuden seurantatunnuksen, niin Nettiajanvarauksen data alkaa kertyä Google Analytics -tiliisi. Tässä tekstissä kerromme mistä asiakkaidesi tekemistä toiminnoista kertyy dataa ja miten sitä voi hyödyntää omassa toiminnassaan.

Nettiajanvaraus + Google Analytics -tapahtumat

Navigoi Analytics -tilissäsi kohteeseen Käyttäytyminen / Tapahtumat / Yleiskatsaus ja valitse aikaväli, jolta haluat tarkastella erilaisia tapahtumia.

Huom! Analyticsin raporteista näet milloin mitäkin varauksia on tehty ja niihin liittyvää dataa. Täältä et näe esimerkiksi ”Kuinka monta palvelua X minulla on kalenterissani aikavälillä 1. – 5.2.2018” vaan näet sen sijaan ”Kuinka monta palvelua X minulle varattiin aikavälillä 1. – 5.2.2018”.

Nettiajanvarauksesta tulee Google Analyticsiin seuraavat tapahtumat. Tapahtumat ovat esitetty muodossa Luokka/Toiminto/Tunniste.

reservation/reserved: Tehty varaus. Tapahtuma syntyy kun varaus on tehty onnistuneesti. Tämä on ainoa tapahtuma, josta tallennetaan myös varatun työn nimi Tapahtuman tunnisteeseen. Muissa tapahtumissa tunnistetta ei ole eli Analyticsin käyttöliittymässä on teksti (not set).

reservation/Work select: Valittu työ. Tapahtuma syntyy aina kun asiakas valitsee työn (eli klikkaa työvalikosta jotain työtä).

reservation/Day change: Päivämäärän vaihtaminen. Tapahtuma syntyy aina kun asiakas vaihtaa tarkasteltavaa päivää joko pikkukalenterista tai vapaiden aikojen päällä olevista ”Seuraava” ja ”Edellinen” napeista.

reservation/Chosen: Varauslomakkeen avaaminen. Tapahtuma syntyy aina kun asiakas klikkaa vapaiden aikojen luettelosta ”Varaa” nappia.

reservation/Cancel: Varauslomakkeen sulkeminen. Tapahtuma syntyy aina kun asiakas sulkee varauslomakkeen joko painamalla lomakkeen yläkulmassa olevaa ruksia tai alaosassa olevaa ”Peruuta” -nappia.

reservation/No free times for selected work today: Ei aikoja tarjolla. Tapahtuma syntyy kun asiakas valitsee työn tai työ+tekijä -yhdistelmän, jolle ei ole saatavilla ollenkaan vapaita aikoja varaushetkellä olevien työaikojen puitteissa.

Huom! Yksi asiakas voi synnyttää useamman samanlaisen tapahtuman tehdessään yhtä varausta. Ainoastaan reservation/reserved -tapahtuma voi syntyä tasan yhden kerran varauksen aikana. Esimerkiksi reservation/Day Change -tapahtumia tulee yleensä useita liittyen yhteen ajanvaraukseen.

Muutamia ohjeita tapahtumien tulkintaan Google Analytcsissa

Alla on kuva kun olet navigoinut Analyticsissa kohteeseen Käyttäytyminen/Tapahtumat/Yleiskatsaus ja valinnut tarkasteluun Tapahtuman toiminnot.

Näkymä Google Analyticsissa.

Näkymä Google Analyticsissa.

Mielestämme kannattaa tutkia ainakin näitä kuvassa näkyviä tunnuslukuja.

Tapahtuman arvo: Kuinka paljon euroja varaukset ovat tuoneet. Tässä näkyy arvot vain niiden töiden osalta, johon olet laittanut hinnan Nettiajanvarauksen asetuksissa.

Istuntoja tapahtuman yhteydessä: Kuinka monta kertaa ajanvaraukseen on tultu ja valittu vähintään työ. Pelkän kategorian valitseminen ei vielä näy tässä tunnusluvussa. Jos tämä luku on lähellä ”reserved” toiminnon tapahtumien määrää, niin valtaosa ajanvaraukseen tulevista tekee varauksen. Syynä sille voi olla jokin kampanja ja tai se, että sinulla on lähes pelkästään vakiasiakkaita. Vakiasiakkuudet ovat tärkeitä, mutta aina olisi syytä varmistaa, että myös uusille on tilaa tai he edes löytävät sivuillesi.

Tapahtumat / Istunto, johon sisältyy tapahtuma: Täydellinen varausprosessi synnyttää 3-4 tapahtumaa:

  • yksi työn valinta
  • yksi päivämäärän valinta (välillä se voi olla kalenterin automaattisesti tarjoama päivä, jolloin tapahtumaa ei synny päivämäärän valitsemisesta)
  • yksi vapaan ajan klikkaus
  • yksi varauksen viimeisteleminen

Jos tämä on alle kolme, niin valtaosa ajanvarauksesta käyvistä ei edes avaa varauslomaketta. Syynä tähän voi olla oikeastaan kaksi: liian vähän saatavilla olevia aikoja tai liikaa saatavilla olevia aikoja (moni asiakas ei halua olla yrityksen ainoa asiakas ja liian tyhjä kalenteri saattaa pelästyttää. Aktivoi aikamagneetti asetuksissa välttääksesi pitkät vapaiden aikojen listat.).

Jos tämä on kahdeksan tai enemmän, niin valtaosa asiakkaistasi ei osaa valta oikeaa työtä tai löydä sopivaa ajankohtaa (tiedät vastauksen katsomalla kummalla toiminnolla on enemmän tapahtumia: Day change vai Work select). Mikäli ”Work select” -toiminnon tapahtumamäärä on suuri, niin kannattaa tarkastaa tarjoamiesi palveluiden nimet. Älä käytä liikaa ammattitermistöä. Jos käytät ammattitermistöä, niin kerro esimerkiksi hinnasto sivulla tai ajanvarauksen yläpuolella eri termien merkitys.

Tapahtuman tunniste -raportti: Yllä olevassa kuvassa näkyy valittuna kohta ”Tapahtuman toiminto”. Klikkaa sen alla olevaa ”Tapahtuman tunniste” ja näet mitä tarjoamistasi palveluista varataan eniten netistä. Huomaathan, että tässä näkyy ainoastaan asiakasnäkymästä varatut ajat eli näitä aikoja asiakkaasi varaavat omatoimisesti. Jos sinulle varataan jotain palveluita paljon puhelimitse, mutta niitä ei näy tässä listassa niin syitä siihen saattaa olla palvelun huono kuvaus verkkosivuilla tai epäselvä nimi ajanvarauksessa.