Nettiajanvarauksen Markkinointiasetuksissa voit integroida omistamasi Google Analyticsin mittaamaan ajanvarauksessa käyviä asiakkaita. Tässä tekstissä kerromme muutaman konkreettisen hyödyn sekä ohjeet, jotka sinun tulee huomioida, jotta et vahingossakaan vääristä dataasi. Älä huoli, pyrimme aina puhumaan mahdollisimman selkokielellä ja antamaan ohjeet, joita on helppo noudattaa.

Google Analytics on ilmainen ja maailman käytetyin verkkosivujen analytiikkatyökalu, suosittelemme ottamaan sen käyttöön heti, mikäli et vielä sitä käytä.

Suurimmat hyödyt Google Analytcsin integroimisesta Nettiajanvaraukseen

1. Saat tietoa kuinka moni asiakas käy kalenterissasi ja tekee varauksen

Saat tarkan tiedon kuinka moni asiakkaistasi lataa ajanvarauksesi näkyville ja kuinka moni heistä lopulta tekee varauksen. Tämän tiedon avulla voit tehdä päätelmiä, että kuinka suuri osa sivuillasi kävijöistä käy ainoastaan ”potkimassa renkaita” ja mistä tämä käytös johtuu? Web-analytiikka ei tosin vastaa käytöksen syyhyn, vaan antaa sinulle konkreettista tietoa, jonka avulla voit itse tehdä johtopäätöksesi. Usein kysymyksessä on näiden osien summa: hinta, saatavuus, verkosta löytyvä tieto (kuten arvostelut, somepreesens yms)

Lue täältä ohjeet, miten asetat Google Analyticsiin tavoitteeksi ajanvarauksen.

2. Saat tietoa, mitkä markkinointitoimenpiteet johtavat ajanvaraukseen

Jos käytät sähköpostimarkkinointia tai sosiaalista mediaa, saat Google Analyticsin avulla selville, mitkä toimenpiteet tuovat sinulle varauksia ja mitkä taas eivät. Verkkomainonnan mittaaminen on tietysti oma taiteenlajinsa ja valitettavasti sisällön ”tavallinen linkittäminen” ei anna todellista kuvaa markkinointitoimenpiteiden toimivuudesta. Suurimpana ongelma on mobiiliapplikaatiosta tuleva liikenne (jos et ole käyttänyt linkeissäsi tunnisteita, ei Google Analytics osaa tunnistaa, että asiakas siirtyi sivuillesi Facebook/Instagram/Gmail -sovelluksesta). Kumppanimme on tehnyt aiheesta hyvän tekstin, lue täältä lisää.

Huom! Jos käytät sähköpostimarkkinointityökaluja, niin muista linkittää ajanvarausta tavoitteleviin uutiskirjeisiin nimenomaan Ajanvarauksesi Google Analytics eikä oman sivustosi Google Analytics.

Ohjeet Nettiajanvarauksen ja Google Analyticsin integroimiseen

Kirjaudu sekä Google Analyticsiin, että Nettiajanvaraukseen.

1.Luo uusi Verkko-ominaisuus Google Analyticsiin

  • Järjestelmänvalvoja / Verkko-omaisuus / Luo verkko-omaisuus
  • Mitä haluat seurata? –> Valitse ”Verkkosivusto”
  • Verkkosivuston nimi –> Valitse mieleisesi (esim. ”XXXX ajanvaraus”)
  • Verkkosivuston URL-osoite –> https:// nettiajanvaraus.VALITSEMASIDOMAIN.fi
  • Alakohtainen luokka –> Valitse ydintoimintaasi kuvaava luokka, missä bisneksessä olet?
  • Raportoinnin aikavyöhyke –> Valitse liikkeesi aikavyöhyke (todennäköisesti ”Suomi”)
  • Paina ”Hanki seurantatunnus”

2. Kopioi Google Analyticsin Seurantakoodi

  • Järjestelmänvalvoja / Verkko-omaisuus (valitse otsikon alta äskettäin luomasi Verkko-omaisuus)
  • Valitse alla olevasta valikosta ”Seurantatiedot” ja ”Seurantakoodi”
  • Kopioi ”Seurantatunnus” otsikon alla oleva tunnus (muodossa UA-XXXXXXX-X)

3. Liitä Seurantatunnus Nettiajanvarauksen asetuksiin

  • Valitse ”Asetukset” / Markkinointi ja asiakasnäkymä
  • Valitse Google Analytics Seurantatunnus
  • Liitä Analyticista kopioimasi Seurantatunnus ja Tallenna

4. Testaa toimivuus

  • Siirry verkkosivuillasi olevaan ajanvaraukseen (asiakasnäkymään)
  • Navigoi toisella välilehdellä olevassa Google Analytics -tilissäsi kohtaan ”Reaaliaikainen / Yleiskatsaus”
  • Tässä näkymässä pitäisi näkyä, että asiakasnäkymääsi tuli juuri uusi käyttäjä

Tässä lisää tekstejä, jotta saat Google Analyticsista kaiken irti:

Analyticsin tapahtumien toiminnot ja tunnisteet. Mitä tapahtumia Analyticisin käyttöliittymään tulee Nettiajanvarauksesta ja miten tulkitset niitä?

Näin teet Analyticsin tavoitteesta konversion (tavoite) myös AdWords -mainoksille.